AICC štandard
Z užívateľského hľadiska AICC štandard zaručuje, aby mohol byť vložený ľubovoľný kurz do ľubovoľného LMS.
Štandard AICC vznikol pôvodne pre letecký priemysel a postupne sa rozšíril ako jeden z najpoužívanejších štandardov v e-learning. Dnešný význam je skôr historický. Pretože stále existuje veľké množstvo LMS, hotového obsahu aj vývojových nástrojov, ktoré štandard podporujú, je pri zaobstarávaní LMS či vývojového systému stále vhodné vyžadovať aj podporu AICC. Pri kúpe hotového obsahu sa odporúča vyžadovať SCORM, čo prináša významné výhody pre používateľov obsahu.
Pár stručných informácií, ktoré sú užitočné z užívateľského hľadiska:






Gamifikácia
V súvislosti s e-learningom sa jedná o uplatňovanie herných princípov v procese vzdelávania. Patrí sem napríklad aplikovanie princípov odmeňovania užívateľov po splnení určitých výukových cieľov, napr. získavanie bodov a ich následná zameniteľnosť za nejaké prínosy pre užívateľov. Pomocou takéhoto bodového systému je možné navyše zabezpečiť, aby sa jednotliví študenti či celé tímy mohli porovnávať a súťažiť. Tieto princípy je možné dobre aplikovať v LMS, ktoré podporujú bodovacie systémy. Iným princípom je aplikovať herné prvky priamo v e-lerningových kurzoch, takže štúdium potom v niečom pripomína hru, čomu sa napr. využívajú simulované dialógy, simulácia, voľby postupu a podobné výukové stratégie. Opäť je možné prepojiť s bodovaním, postupmi do „vyšších úrovní“ a súťažnými princípmi.
Kurz
e-learningový kurz je vyučovaná látka prevedená do elektronickej podoby, doplnená o výukové stratégie zvyšujúce mieru pochopenia a zapamätania. Takémuto kurzu sa tiež niekedy hovorí elektronický kurz, on-line kurz, e-kurz, v našej akademickej sfére sa tiež často používa termín „výuková opora“.
Kvalitné e-learningové kurzy mali zdieľať nasledujúce charakteristiky:









Forma kurzu sa vždy volí na základe rôznych kritérií, ako sú profily študentov (vzdelanie, vzťah k počítačom, prostredie, kde študujú), typu vyučované látky (teória, praktická činnosť, pracovné postupy) či technologické možnosti (počítače, mobilné zariadenia, pripojenie na internet). Existuje rad foriem od lineárnych prezentácií látky, cez interaktívne tutorialy, až po simulácie reálnych situácií.
Kurz má byť dobre použiteľný pre aktuálnu potrebu študenta. To znamená, že kurz by mal byť jednoducho "rozoberateľný" na ľubovoľne veľké časti, ktoré buď môže študent samostatne vyhľadávať a používať podľa aktuálnej potreby, alebo z nich možno naopak skladať kurzy s rozsahom upraveným podľa individuálnej potreby študenta.
Viac o dizajne e-kurzov v dokumente Výukové postupy
Prezrite si množstvo ukážok takýchto kurzov.
LMS
LMS - Learning Management System - v slovenčine v kontexte e-learning často prekladané len ako "Riadiaci systém". Jedná sa o softvér, ktorého funkciou je distribuovať e-kurzy študentom, organizovať a riadiť výučbu a kompetencie študentov. Konkrétne LMS dodávané rôznymi výrobcami sa môžu veľmi líšiť v poskytovanej funkcionalite, nájdeme tu všetko od jednoduchých spúšťačov elektronických kurzov až po komplexné systémy zabezpečujúce nielen proces výučby, ale všeobecne riadenia ľudských zdrojov.
Od kvalitného LMS očakávame:








Medzi najrozšírenejšie špičkové systémy svetových výrobcov spĺňajúce všetky vyššie popísané funkcionality patrí napr. SumTotal Learn od SumTotal Systems, alebo Saba Learning
od Saba.
Medzi najrozšírenejšie LMS v ČR a SR spĺňajúci všetky vyššie popísané body patrí napr. iTutor LMS od Kontis.
LCMS
Pod termínom LCMS - Learning Content Management System - sú označované systémy, ktoré slúžia na vývoj elektronických kurzov a súčasne riešia tímový proces vytvárania a údržby obsahu, ktorý zahŕňa didaktické spracovanie, tvorbu, zdieľanie, distribúciu a zmeny obsahu za spolupráce znalcov obsahu, didaktických pracovníkov, tvorcov médií a programátorov. Kvalitné LCMS by teda mal sprostredkovávať:




Viac informácií o LCMS a jeho vzťahu k LMS nájdete v dokumente Vzťah LMS a LCMS, konkrétne LCMS vývojové prostredie si môžete prezrieť na iTutor Publisher
.
MOOC
Massive Open Online Courses je nazývaná situácia, kedy poskytovatelia e-learningových kurzov ponúknu tieto kurzy širokému, neobmedzenému publiku. Väčšinou sa jedná so stovky tisíc užívateľov a väčšinou sú tieto kurzy zadarmo, poprípade sa nejaké poplatky platia až za sprievodné služby, ako je napr. získanie certifikátu. S týmto prístupom sa môžeme stretnúť u mnohých svetovo známych prestížnych univerzít (Stanford, MIT, Berkeley, …), ktoré takto umožňujú komukoľvek študovať časti toho, čo sa na univerzite vyučuje. Do MOOC projektov sa zapájajú aj komerční svetoví zamestnávatelia (Google, AT&T,..), ktorí tak s výhodou môžu zaškoliť potenciálnych uchádzačov o zamestnanie, ešte než nastúpia. Na Slovensku je tento fenomén limitovaný malým trhom.
SCORM štandard
Štandard SCORM je v súčasnosti najpoužívanejším štandardom e-learning. Prináša významne nový pohľad na štruktúru obsahu oproti štandardu AICC. Pri zaobstarávaní LMS, vývojového nástroja alebo e-learningového obsahu je vhodné vyžadovať tento štandard a súčasne si overiť, či je skutočne podporovaný dôsledne.
Pár stručných informácií, ktoré sú užitočné z užívateľského hľadiska:







Štandardy SCORM ani AICC nezaručujú, že obsah vyrobený v jednom vývojovom systéme pôjde upravovať v inom vývojovom systéme. Pokiaľ kupujete kurz s ideou, že si ho budete ďalej modifikovať a rozvíjať, treba väčšinou vlastniť aj vývojový systém, v ktorom bol kurz vytvorený, a od dodávateľa si vyžiadať zdroje kurzu. Pokiaľ sa rozhodujete o obstaraní vývojového systému pre vlastnú tvorbu obsahu, je potrebné voliť zodpovedne, pretože budúci prechod na iný vývojový systém môže byť z hľadiska už vyvinutého obsahu „bolestivý“.
Výukové stratégie
Výukové stratégie používané v e-learningovom kurze predstavujú metódy prezentácie obsahu kurzu študentom a spôsob usporiadania obsahu kurzu. Neexistuje žiadna univerzálna výuková stratégia, ktorá by bola vhodná pre všetky typy vykladanej látky. Je potrebné vždy voliť zo širokého spektra výukových stratégií, medzi ktoré patrí
- príklady a názorné ukážky
- vizuálna prezentácia obsahu, grafika, animácia
- audio prezentácia obsahu
- stratégia pútania pozornosti ako postupné odkrývanie, preskúmavacia grafika, kladenie otázok
- pracovné a učebné pomôcky
- ukážkové dialógy
- prípadové štúdie
- simulované dialógy
- variabilný priechod obsahom podľa odpovedí používateľa na otázky
- simulácia
Viac informácií v dokumente Výukové postupy
Vývojové nástroje
V oblasti e-learning ide o nástroje, ktoré slúžia na tvorbu alebo zostavovanie e-learningových kurzov. Patria sem jednoduché „zostavovače“ kurzov z už hotových obrazoviek, aj profesionálne nástroje umožňujúce animácie, 3D modelovanie a kompletný návrh všetkých obrazoviek kurzu a súvisiacich prvkov. Pri tvorbe kvalitného kurzu sa väčšinou používa kombinácia viacerých nástrojov. Multimedia sa pripravujú v špecializovaných programoch pre tvorbu a úpravu grafiky, animácií, videa či zvuku a výsledný kurz sa potom zostavuje vo vývojovom nástroji pre e-learning, ktorý by mal:






Medzi známe a používané vývojové nástroje patria ToolBook II od SumTotal Systems, Articulate 360
od Articulate, či iTutor Publisher
od Kontis.
